Mambagi Lareh Nan Duo, Ditikam Batu Padamaian

Tuah sakato pandapatan
Lipualah undang tariak baleh
Bapantang lipua dek hujan
Tak mungkin lakang dek paneh

Ulasan bulek lah sagolek, sambuangan picak lah salayang. Timbualah rapek nan kaduo, untuak marancang undang-undang, malukih adat jo limbago. Rapek mulai sidang dibuka, dek nan gadang lah dilambuak, dek nan tinggi lah dianjuang, duduak dibalai nan saruang, dalam nagari Pariangan. Pucuak pimpinan dalam sidang iyolah Sutan Maharajo Basa, maunjuakan kato nan sapatah, tandonyo syukur dalam hati, mandapek pitunjuak kabanaran, untuak kabaiakan dinagari, rakyat nak makmur jo santoso. Salasai kato pambukaan, baliau manuntuik pado sidang, buah pandapek nan basamo, arah tujuan parundiangan, mano nan patuik didahulukan. Dek sidang rapek nan basamo, diunjuakan raso masiang-masiang, nan pandapek sorang-sorang, bakato lidah tak diguluang, tak buliah manduo hati, raso dihati dilahiakan.

Tanamo sagalo pamikiran, nan jadi usua dek nan rapek, sudah didanga kasamonyo, kini didalam patimbangan, sagalo pikiran nan taunjuak, dari sidang nan basamo,nyato nan elok balako, patuik manjadi pokok rundaing. Tapi dek Sutan Maharajo Basa, dilatakan usua nan basamo, ditangguahkan untuak marundiangkan, ado usua dek baliau nan mintak didahulukan. Baliau marangkah bak dalimo, tibo tak rago dituntuik, jatuah tak rago dijuluak, paham sajati dilahiakan.

Nan jadi usua baliau, iyolah tampuak nan kamanjinjiang, batangkai nan kamairik, karajo duo sabangkalai, rancano duo sakarangko, dibagi untuak kajabatan. Tantang dipimpinan mawilayat, pucuak bulek pamerentahan, dek kabulatan nan basamo, alah dibaban dijujuang kapado diri baliau. Kini disawajah mancari kabulatan, dalam mambantuak undang-undang dibabankan kapado Sutan Balun, kok barek katokan ringan, manulak indak dibuliahkan, untuak nak samo diambiak, baban nak samo dibao. Itu nan jadi buah rundiang, putusan paham dek baliau, ujuik tujuan nak tacapai, pulang karajo dek ahlinyo.
Tantangan dek Sutan Balun, panyarahan Sutan Maharajo Basa, dalam rapek nan partamo, sabab lah jadi kaputusan, untuak diambiak baban dibao, tidak rago ditangguahkan. Dalam katiko itu juo, pimpinan rapek lah dipacik, dek diri Sutan Balun, sidang lansuang rapek bajalan, tidaklah ado rintangannyo.

Usua padapek nan basamo, nan dimintak dek Sutan Maharajo Basa, lalu dibincang dipakatokan, dicari intisarinyo, mano nan patuik dipakai, nan boneh tingga diniru, nan hampo jatuah katanah.
Itulah nan dikatokan didalam adat Minangkabau, Balairong tampek baiyo, disitu gantang dibalah, disitu cupak diagiah, dilicak pinang ditapuang batu, bahindang batampih tareh, batintiang dadak diniru, bahambuih bak miang kalam, habih gabuak lah tingga tareh, habih dayo baban talatak, tibo paham aka baranti, pikia putuih sandirinyo, tidak manduo cinto lai, situ putusan tajadinyo. Salasai caro nan bak kian, pihak didiri Sutan Balun, lalu disabuik nan taraso, nan pikiran dikatokan, kapado Sutan Maharajo Basa, sarato sidang karapatan. Nan jadi buah kiro-kiro, nan paham pandapek hati, iyolah kokoh nak nyato bapamacik, ikara lidah dilahiakan, bahaso untuak kadiambiak, nan baban lai kadijunjuang, dengan sahabih aka budi, haram lilah manduo cinto. Tapi samantang pun baitu, tak cukuik dek muluik sajo, tidak sakiro dek ikara, lahia nak nyato jo buatan, buliah diliek dipandangi, sampai kaanak cucu isuak, diakhia mason an kadatang. Bakeh tingga tampak dek mato, manjadi buah pamikiran, nan lahia bakanyataan, batinnyo ado bamakaman, tak mungkin lakang dek paneh, tak mungkin lipua dek hujan.

Sutan Balun mamintak disadiokan, batu nan gadang sadang elok, tabanyo kurang saketek, dari sapnjang mato karih, lanteh dek karih kok dikam. Dirapek sasudah iko, tampat sidang Blairong Sari, salapan ruang nan kakanan, disitu sidang sudah iko, mansahkan pokok undang-undang, nan lah digeleng bulek-bulek, diukua kini nangko.
Rapek di Balairong Sari, banamo rapek urang ampek jinih, umum raiyat hakikatnyo, itu nan akan malahiakan “TUAH DISAKATO, BARANI DISAIYO”.

Rapek dibalai nan saruwang, dinamokan mambalah gantang, isinyo kato bamupakat, sarato manapuang batu, nan kareh makanan takiak, nan sulik tampek batinggang, digintang jo aka budi. Disabuik balicak pinang, nan tidak luruih dibatuahkan, pinang dek bulek bapasagi, buleknyo tak luruih digolongkan, nan luruih dek inyo sajo, tak amuah manuruik aluah, dipicak buliah nak tipih, baruhlah dapek dilayangkan, manuruik atua nan luruih, itu nan kandak cinto adapt, luruih manuruik kabanaran, putusan rapek malahiakan. Sasudah batapuang batu, salasai malicak pinang, diateh Balai nan saruwang, tibo di Balairong Sari, nan luruih lah Manahan pandang, barih lah Manahan tiliak, bana tak dapek angina lalu, bandiang nan tidak mungkin datang, barulah rapek ampek jinih, dibalai Balairong Sari. Kato uraian Sutan Balun, nan timbua dek budi nan curiga, diakui dek rapek nan basamo, baiak dek Sutan Maharajo Basa, sarato Cati Bilangpandai, dek dubalang pagawai adat, dicarilah batu sadang elok, manuruik kandak Sutan Balun, untuak dibao ka Balairong Sari, katiko rapek ampek jinih, dinagari Tabek Limo Kaum. Pihak didiri Sutan Maharajo Basa, sarato Cati Bilangpandai, pasailah budi manyalisiak, kirokiro manjalani, aka manjala tak mangabek, budi marangkak tak mandapek, ujuik tujuan Sutan Balun, batu tak tantu kagunonyo, dalam caro mamakaikan, isuak lah bamangko nyato, malah lah lahia dibuatan, di Balairong Sari, dimuko sidang nan basamo. Lah tibo maso jo katikonyo, maso sidang ampek jinih, bahimpunlah urang ampek jinih, dari luhak jo nagari, dari kampuang sampai kadusun, kok nan jauah wakianyo datang, baduo batigo sanagari, rapek papek Tanah Data, di Balai Sari samo duduak, dalam nagari Limo kaum, Lah cukuik duduak nan ampek jinih, sidang dimulai pambukaan, badirilah Suatn maharajo Basa, mahadok kapado nan basamo, mambari salam kiri kanan, manunjuakan kato rundiangan, ujuik mukasuik barapekko, iyolah dek cinto kanan baiak, niaik pangana kanan baiak.

Disabuik aturan nan dahulu, nan diadatkan salamoko, iyolah undang-undang tariak baleh, nan dijawek dari urang tuo, kinilah nyato tak sasuai, alah tarang salah siliknyo, binaso kalau ditaruihkan. Sabab karano damikian, lah dapek paham nan hak, nan mungkia lah patuik ditinggakan, nan elok nan kadipakai, nan buruak luruih dibuang. Itulah sabab karanonyo, mako kito duduak bahimpun, di Balairong Sari nangko, nak mancari kato nan saukua, mancinto paham nan sasuai, didalam koto jo nagari, saluruh Luhak nan tigoko, nan nyato salah siliknyo, mungkianyo undang tariak baleh, lah samo didanga bunyi, malang nan tumbuah didubalang, tak guno hambo uraikan, lah tabatiak tabarito, sapanuah Luhak nan Tigo. Itulah isi buah rundiang, dari Sutan Maharajo Basa, dalam pambukaan sidang rapek, di balai Balairong Sari, disidang urang ampek jinih, dalam mamulai tuah disakato, barani di saiyo. Lorong dek sidang ampek jinih, rundiang tak rago dipikiri, kato tak rago dimusiah, balun diambiak jo sakato, nan gayuang alah basambuik, nan kato bajawab sajo, sabab biaso nan baitu, kok bulek manarimo golek, kok picak manarimo laying, kiniko baru kadialiah, salasai rundiang tantang itu, bulek dek tidak bapasagi, data nan tidak bakatingkia, tidak ado musia jo bandiang, putusan tibo hanyo lai, lah sah tuah disakato, barani disaiyo lah manjadi. Sawajah tantangan itu, lah jadi kato kabulatan, dialiah pulo buah rundiang, dek Sutan maharajo Basa, adok pado nan basamo. Dimaso katiko itu dek Sutan Maharajo Basa, dinyatokam kapado nan basamo, nan kajadi pucuak pimpinan, disidang pambuek undang-undang, disarahkan kapado Sutan Balun, mintak pikiran dari sidang, laiko bulek kasagolek, adoko picak kasalayang. Pihak dek sidang ampek jinih, sarupo juo nan dihati, tidak rago bamusyawarat, gayuang basambuik kato bajawab, sapakat sajo manarimo, labiah-labiah nan ampek jinih, sangat sukonyo dalam hati, nan diangan nan lah tibo, nan dicinto nan lah buliah, kok kurang laweh tapak tangan, raso jo niru kaditampuang. Pihak dek diri Sutan Balun, sudah rundiangan Sutan Maharajo Basa, tagak baliau maso itu, manyambuik kato panyarahan, pangangkatan pucuak pimpinan, disidang mambantuak undang-undang. Dalam sambutan gayuangtu, baliau maunjuakan rundiang nan sabuah, kapado sidangampek jinih, bahaso baliau kamanjujuang, kok barek suko mamikua, kok ringan amuah manjinjiang, asalai tuah disakato, nan untuak samo diambiak, nan baban samo dibao, tiok sasuatu jo mupakat, disitu tuah mangko jadi. Lain nan dari pado itu, baliau manarimo panyarahanko, ka diikarakan dengan lidah, kadinyatokan dalam buatan, sasudah diduduakan pulo, pucuak pimpinan pamerentahan, didalam Luhak nan Tigo ko, nak samo ikara dilapakan, kokoh nak taguah pamaciknyo. Nak nyato adapt lah batuka, sampai karaso jo pareso, nak samo hilang nan tak baiak, raso tak elok nak samo habih, nak timbua kana pangana, nak tibo raso kaiah saying, buliah sarabah jo satagak, kok sakik samo ditangguangkan, kok suko nak samo galak, nan bak papatah kato adat:

Laki-laki nan samalu
Kalau padusi nyo sarasam
Bukan hak limau jo bindalu
Didalam urang hiduik mancakam

Namun dek diri Sutan Balun, diunjuakan nan paham kato hati, nan kamacik biang tabuak, kamangganggam gantiang putuih, manjadi pucuak pimpinan, dalam parentah mamarentah, diunjuakan Sutan Maharajo Basa, kok lai saujuik sapangana, saukua paham jo nan rapek. Lorong dek sidang ampek jinih, mandanga unjuakan Sutan Balun, sidang nan rapek ampek jinih, sapakat sajo maiyokan, sabab lah tibo ditampatnyo. Sabab dek bulek lah sagolek, urang banyak nan ampek jinih, samo riang basuko hati, mangana maso kanan datang, duduak kasamo sahamparan, kauji samo merah, kabaukua samo panjang, babidai samo laweh, tidak batinggi barabdah, tidak bahino bamulia. Kok tinggi hanyolah dek dianjuang, kok gadang hanyolah dek diamba, tidak dianjuang tidak katinggi, tidak diamba tidak kagadang, samo anak cucu Adam, samo-samo makhluak Tuhan, nan badarah samo merah, nan batulang samo putiah, tak ado tinggi randahnyo.Hanyo kok labiah hanyolah dek pandapek, gadang dek dihantamkan dek pungkamnyo, tinggi dek disasakan dek ruehnyo, sampai dianjuang dek nan rapek.

Namun dek diri Sutan Balun, diunjuakan nan paham kato hati, nan kamacik biang tabuak, kamangganggam gantiang putuih, manjadi pucuak pimpinan, dalam parentah mamarentah, diunjuakan Sutan Maharajo Basa, kok lai saujuik sapangana, saukua paham jo nan rapek. Lorong dek sidang ampek jinih, mandanga unjuakan Sutan Balun, sidang nan rapek ampek jinih, sapakat sajo maiyokan, sabab lah tibo ditampatnyo. Sabab dek bulek lah sagolek, urang banyak nan ampek jinih, samo riang basuko hati, mangana maso kanan datang, duduak kasamo sahamparan, kauji samo merah, kabaukua samo panjang, babidai samo laweh, tidak batinggi barabdah, tidak bahino bamulia. Kok tinggi hanyolah dek dianjuang, kok gadang hanyolah dek diamba, tidak dianjuang tidak katinggi, tidak diamba tidak kagadang, samo anak cucu Adam, samo-samo makhluak Tuhan, nan badarah samo merah, nan batulang samo putiah, tak ado tinggi randahnyo.Hanyo kok labiah hanyolah dek pandapek, gadang dek dihantamkan dek pungkamnyo, tinggi dek disasakan dek ruehnyo, sampai dianjuang dek nan rapek.

Umumnyo rapek lah saukua, tak ado cacek jo bandiangan, karambia lah tumbuah dimatonyo. Lalu disarahkan dek nan rapek, supayo dilakukan pangangkatan sacaro adat jo limbago, tak nyato bakanyataan, sampai dirantang nak nyo panjang, nak nyato takambang leba, kapado Cati Bilangpandai, urang tuo nan budiman, tampat mamintak kato bana, patuik baliau malansuangkan. Lorong dek Cati Bilangpandai, lah kato kabulatan manyarahkan, tak dapek manggeleng lai, luruih tak dapek diilakan, diambiak untuak dijujuang baban, lalu badiri maso itu. Awal mulo kato disabuik, manyatokan suko dalam hati, mamandangi paham nan saukua, maliek kato samupakat, alamat nan baiak katacapai, cinto ka nan elok nan kabuliah, mambayang ka aman jo santoso.

Lain nan dari pado itu, baliau uraikan panjang leba, baiaknyo rundiang saukua, eloknyo kato sapakat, bagai amanat dek nan tuo, baliau sambiakan untuak pamandangan, barupo amanat kapamimpin, sipatan rang gadang dinagari, pajuang panji di Luhak nan TIgo, tampat balinduang dek rakyat banyak. Salasai nasihat jo amanat, barulah dikambang leba dirantang panjang, nan Sutan Maharajo Basa, manjadi pucuak pimpinan, diangkek dek tuah disakato, didalam nan tigo Luhak, lalu kataluak karantaunyo. Salain dari pado itu, dimintak pamimpin nan baduo, manyatokan tando nan suci, maikarakan dengan lidah, mantasdiakan dengan hati, sumpah soko dalam adapt, bahaso soko kadijunjuang, panyalamatkan anak kamanakan, sarato korong jo kampuang, lapeh kakoto jo nagari.

Namun Cati Bilang Pandai, sasudah baban dijujuang, salasi untuak diambiak, diucapan salam panyudahi, baliau duduak katampatnyo. Salain dari pado itu, baliau tak lupo maucapkan, salamat pangangkatan dijabatan, sarato mando’akan pado Tuhan, pado pimpinan nan baduo, rukun damai tiang salamt, santoso lalu karakyat.

Mako badirilah Sutan Maharajo Basa, manarimo jabatan pangkat adat, diikarakan dengan lidah, ditasdiakan dalam hati. Disabuik sumpah biso kawi: “kaateh nan tak bapucuak, kabawah nan tak baurek, ditangah dilariak kumbang” Lalu ditapiak mato karih, tando baban lah tajunjuang, nan barek iyo kadijunjuang walau kamacah utak, miki kamaruntuak bahu,nan luruih tidak diilakan. Salasai Sutan Maharajo Basa, manarimo jabatan jo sumpahnyo, badiri pulo Sutan balun, manarimo jabatan pangkat adapt, manyambuik kato pangangkatan, nan dijunjuangkan kabaliau, bak caro Sutan Maharajo Basa tadi. Hanyo batuka saketek, sarupo ado besonyo, dek diri Sutan Balun, karih bukan baliau tapiak, hanyo dihunuih dari saruangnyo, hulu diganggam jo kanan, sambia mahadok kanan rapek, batu nan gadang lah dimuko.

Baliau manyaru maso itu, bakaua bakeh nan kiramat, mamintak bakeh nan kabuliah, saruan sampai rundiangan nyo jatuah : Salamo batu ko lai balubang, nan tabuak dek karih pusako, nan lah janiah bapantang karuah, adat limbago kadikambang, gantuang tatagak kadilanjuang, tuah sakato nan isinyo, bapantang lipua dek hujan, bapantang lakang dek paneh. Kato putuih batunyo tikam, luluih tabanam mato karih, masuak ka batu nan kareh, tabuak nan lalu kasubaliak, tapana nan rapek mamandangi, taajub sidang nan basamo, tamanuang Sutan Maharajo Basa, sarato Cati Bilangpandai. Lorong dek diri Sutan Balun, salasai sumpah jo satianyo, batu ditikam kanyataan, jadi baijinah maso isuak, malah lah habih nan maliek, riwayat tidak kahilang, nan warih jawek bajawek, pusako kanyato juo, asa taduah dikajang-kajangi, lai tarang disigi-sigi juo, sabalun bakisa tagak, duduak katampat nan bamulo, baliau mamintak kanan rapek, sarato kapado Cadiak pandai, labiah-labiah bakeh nan tuo, sabab nan pucuak pimpinan, duo nan gadang nan diamba, balain-lain kaduduakan, asia jabatan satusatu.

Nan ibarat budak lahia, lah nyato kadunia, patuik dibari banamo, pangkat baduo nak babeso, dek balain kaduduakan, nak duo namo tajadinyo, sidang nan rapek manantukan. Habih kato jo tuntutan, dari tagak baliau duduak, sidang rapek jo nan tuo, mancari caro kapambari, nan kanamo untuak jo jabatan, ruweh nak nyato babuku.

Didalam rundiang nan banyak, tibo suaro mausuakan, pandapek kabanyakan nan basidang, pihak mancari nan kanamo, duo bagian jabatan tu, disarahkan pado rang tuo, iyolah Cati Bilangpandai, sampai nan lain lah manuruik, jadi sapakat kasamonyo, manyarah kaCati Bilangpandai, sampai baliau manarimo. Agak sabanta antaronyo, tagaklah Cati Bilangpandai, mamulai marancang kanamonyo, buliah nak samo dipaberai, baliau sabuik asa jo mulo, awanyo aturan kadirubah, mulonyo adat kadialiah, undang-undang kadituka, iyolah dek budi nan curiga, tumbuah dek paham Sutan Balun, tabayang jaleh karugian, mungkin lai patuik pun tidak. Nyato dek umum nan basamo, malang didiri nan dubalang, hokum tak mungkin ka balaku, lah yakin kito tantang itu. Sabab karano nan bak kian, timbualah kato mupakat, nak manuka nan tidak elok, nak marubah nan tak baiak, sapakat kito kasamonyo, sampai lah jadi caro kini, adapt katuah disakato, dibuek jo kato mupakat. Pucuak pimpinan kato mupakat, lah disumpah sutan Balun, sidang mupakat ditangannyo, dari inyo budi nan curiga, kalua dek paham jo pandapek. Sasudah habih pamikiran, kalua dari buah rundiang, taunjuak unyuak urang lain, isi nan timbua dalam itu, itulah nan banamo bicaro.

Sabab kalua dari budi nan curiga, patuik bana dinamoi Budi nan Curiga, adonyo dipaham Sutan Balun. Sipat budinyo marangkak, sipat akanyo manjala, sipat pahamnyo mamanjek, tampat mamanjek junjuang namonyo. Disababkan dek caro itu, nan tampat mamanjek paham, nan mangaluakan budi nan curiga, iyolah diri Sutan Balun. Karano nyato nan bak kian, nan pandapek Cati Bilangpandai, lah patuik itu kanamonyo, Banamo BUDI CURIGA caro bahaso logat Minang, iyolah disabuik budi curigo, atau budi bacahayo. Budi bacahayo nan bagintang, didalam sidang ampek jinih, mambuek adat undang-undang, mancari bulek nan sagolek, jo gintang kato mupakat, nan sasuai saukuran, jo rakyat jo masonyo, gintang mamakai tiok masomangandaki, itulah jo sabab jo hakikat, tujuan gintang dek balanjuang.

Dalam bagintang jo mupakat, mamiliah caro nan kaelok, mancari ba’apo nan karancak, susunan korong jo kampuang, sampai kakato jo nagari, aturan adat undang undang, dalam kusuik manyalasai, tibo dikaruah mampajaniah, sampai kasalah nan bahukum, sarato timbang jo manimbang, hukum nak tibo dinan adia, timbualah lah kato nan dipiliah, yaitu kato kabulatan, kaputusan kato mupakat, takluak manjadi undang-undang, pahukum dalam nagari, itulah nan dikatokan “CUPAK ADAT LABUHAN KATO” iyolah ukuran adat parantian, kato mupakat iyolah kato pilihan. Pucuak pimpinan pamerentahan, nan mangaluakan kato pilihan, nan lah manjadi undang-undang, iyolah Sutan Maharajo basa.Jadi Sutan Maharajo Basa nan mangaluakan undang-undang, dipamerentahan dalam nagari, baliaulah nan junjuang kato pilihan. Lorong dek Cati Bilangpandai, gadang nan duo samo tumbuah, samo manjadi junjuang, bak badia sapucuak duo lareh, tampat kalua dek latusan, dinamoilah junjuang lareh. Karano bagintang tak kasudah, manuruik nan sasuai jo masonyo, gantang lah nyato kabalanjuang, salamo ado budi nan curiga, disabuik jabatan Sutan Balun, dinamoi Lareh nan Panjang, kabaualang-ulang lalu isuak, kalau kaadaan jo maso mangandaki (Lareh Budi Caniago), Baitu pulo Sutan Maharajo Basa, dinamoi junjuang Lare Kato Pilihan (Koto Piliang), dek karano kato pilihan, adolah kato kabulatan, tak buliah ditambah dikurangi, kalau marubah jo mupakat, kok dikandaki masi jo kaadaan, mako dinamoi lareh Koto piliangtu Lareh nan Bunta (bulek). Sampai kini tidaknyo lipua, iyo tidak lakang dek paneh, bapantang lipua dek hujan. Lareh nan duo, Luhak nan Tigo (Luhak Tanah Data, Luhak Lubuak Agam, Luhak Limo Puluah)

Catatan:
Tambo dan silsilah adat Minangkabau ini ditulis ulang menurut aslinya dari buku karangan, B. Datuak Nagari Basa. Terbitan CV. Eleonora, Payakumbuh

Ditulis oleh Husni, husni@minangmedia.com, http://minangmedia.com

Iklan