Idrus Hakimy Dt Rajo Panghulu
=A=
1. adaik baulua jo bapatuik, makanan banang siku-siku, kato bana indak baturuik,
engeran bathin nan baliku.
Yang lari dari kebenaran, menandakan rasa keimanan kepada ALLAH sangat tipis.
2. Adaik basandi syarak, syarak basandi kitabullah, syarak mangato adaik mamakai.
Adat Minangkabau bersendikan kepada ajaran syarak ( Agama Islam ).
3. Ayam bakukuak paja manyinsiang, tabuah babunyi azanpun riuah, jagolah lalok mari sumbayang, manyambah ALLAH diwaktu subuah.
Selalulah menjadi ummat yang taat mengerjakan Shalat diawal waktu.
=B=
1. Buang siriah buang bidak, buang puluik buang tingkalang, kato nan bana dipatidak
sandi iman nan nyato kurang.
Seseorang yang pendusta yang suka merubah kebenaran, sendi keimanan yang sangat kurang.
2. Banyak gunonyo tujuan Shalat, untuak malarang keji jo mungka, iduik salamaik dunia akhiraik, badan sehat pikiran bana.
Kerjakan Shalat yang lima waktu setiap hari dan kalau ada sakit ada aturannya.
3. Biasokan anak-anak jo sumbayang, aja batauhid sarato iman, santoso dunia jo akhiraik lapeh utang ibu jo bapak.
Didiklah anak-anakmu dengan Shalat, ajarkan tauhid dan iman, selamat dunia dan akhirat, lepas hutang ibu dan bapak kepada ALLAH.
=D=
1. Didalam nan duo kalarasan, adaik manjadi darah dagiang, syarak nan lazim kaimanan, adaik nan kewi nan mandindiang.
Adat di Minangkabau adalah merupakan pagar yang kokoh terhadap agama Islam.
2. Dituruik parentah ALLAH, dipakai kato kabulatan, kok syarak taujudullah, kok adaik lah taambun jantan.
Hendaklah menjadi pemeluk Islam yang baik dan beramal.
3. Dek rajin pandai nan datang, dek maleh buruak tasuo, hari pagi mananti patang, insyaflah diri jo tubuah.
Selama muda akan tua, tua akan kembali kepada asalnya, yakni mati berkalang tanah.
4. Dirikan shalat taruih manaruih, jikok sakik ado aturan, iduik baulemu baama tuluih sumbayang subuah jadi didikan.
Kerjakanlah shalat yang lima waktu setiap hari, dan kalau ada sakit ada aturannya.
5. Dari ketek mulai baimaik, untuak tunaikan rukun kalimo, baraja imaik jadi didikan sanang santoso akhia kamudian.
Belajar hemat dan rajin semenjak kecil, dengan menabung untuk menunaikan rukun Islam yang kelima.
=F=
1. Firman Tuhan dalan Al-qur’an, sado aturan langkok disitu, untuak pambina mamupuak iman, manjadi ummaik basatu padu.
Sembahyang mendidik manusia menjadi manusia yang bermental baik dan mengandung ajaran persatuan.
=G=
1. Gantang dibodi caniago, cupak dikoto rang piliang, dunia alah kiamaik tibo, jalan luruih labuah basimpang.
Setelah hari kiamat dua jalan harus ditempuh, jalan kesorga dan jalan keneraka.
2. Gantang dibodi caniago, cupak dijadikan kasukatan, adaik mamakai syarak mangato, ujuik satu balain jalan.
Tujuan ajaran adat dan agama Islam sama-sama mencapai kehidupan yang baik dan bahagia dunia wal-akhirat.
=I=
1. Indak dapek sarimpang padi, batuan dibalah kaparaku, indak dapek bakandak hati, kandak ALLAH nan balaku.
Rencana ditangan manusia, putusan seluruhnya terletak pada ALLAH.
2. Indak mingkudu indak bagatah, antah kok birah jo kaladi, indak panghulu nan indak gawa, antah kok ALLAH jo NABI.
Manusia bersifat salah dan lupa, yang sempurna dalah ALLAH dan Rasulnya serta para ambiaa.
=J=
1. Jarajak pamaga rumah, panjago anak jan jatuah. Dikucak kalau indak guyah, tandonyo iman nan alah taguah.
Kalau sudah sabar dalam cobaan, suatu pertanda keimanan yang telah kuat berurat berakar.
=K=
1. Kalimbago tantangan adaik, syarak bahadih jo dalia, dek dunia dapek akhiraik, dek syarak santoso tumbuah.
Akhirat yang baik akan dapat dicapai dengan baiknya amal manusia didunia.
=L=
1. Limbago jalan batampuah, itu nan utang niniak mamak, sarugo di iman taguah, narako dilaku awak.
Balasan sorga tergantung kepada amal yang sholeh dan baik, neraka tergantung kepada fiil yang jahat.
2. Limo kaum duo baleh koto, batabek basawah tangah, kok pandai bana bakato-kato hati indak patuah pado ALLAH.
Bagaimanapun pintarnya berbicara, tetapi yg dinilai adalah keimanan kpd. ALLAH.
3. Layang-layang tabang malayang, sugi-sugi pamaga baniah, elok bak itu rang sumbayang, hati suci mukonyo janiah.
Seseorang yang taat mengerjakan Shalat, dia akan mempunyai ketenangan dalam hidup dan mukanya berseri-seri.
=N=
1. Nan mancancang nan mamapek, nan bahutang nan mambaia, tali jo Tuhan kalau lapeh, dunia anguih akhirat caia.
Hubungan manusia dengan ALLAH kalau terputus akan membawa kesengsaraan dunia akhirat.
=P=
1. Pariangan manjadi tampuak tangkai, Pagaruyuang pusek tanah data, tigo luhak rang mangatokan, adaik jo syarak kok bacarai, bakeh bagantuang nan lah sakah, tampek bapijak nan lah taban.
Adat dan syarak di Minangkabau kalau bercerai, maka masyarakat akan kehilangan pedoman dan pegangan dan kehancuran total dibidang moral.
=S=
1. Syariat pandang nan nyato, hakikat lurahnyo dalam, bahimpun adaik jo agamo, sehat rohani lua jo dalam.
Kalau dipakai adat dan agama Islam, selamat dunia dan akhirat.
2. Simuncak mati tarambau, kaladang mambao ladiang, lukolah pao kaduonyo. Adaik jo syarak di Minangkabau, umpamo aua jo tabiang, sanda manyanda kaduonyo.
Adat dan agama Islam seumpama aur dengan tebing. Kalau aur runtuh tebingpun runtuh, kalau tebing runtuh aurpun tumbang.
3. Sajak adaik basandi syarak, duo aturan lah tajalin, dalam lauik indak barombak, tagak dipadang indak barangin.
Berjalin adat dan syarak, adat dipakai agama diamalkan, membawa keselamatan hidup bermasyarakat.
4. Sumbayang Subuah duo rakaat, parintah Tuhan panuah rahasio, lakeh karajokan jan talambek, manuruik rukun sarato saraik.
Melalaikan waktu subuh mendatangkan laknat, mengerjakan tepat waktunya mendatangkan banyak rahmat.
=T=
1. Tuhan ALLAH bersifat qadim, manusia bersifat kilaf, salah ka Tuhan mintak tobaik, salah ka manusia mintak maaf.
Tobatlah kepada Tuhan sebelum ajal datang, dan bermaaf-maafanlah sesama manusia selama sehat.
2. Tasindoroang jajak manurun tatukiak jajak mandaki, adaik jo syarak kok tasusun bumi sanang padi manjadi.
Kemakmuran dan kebahagiaan dapat dicapai dengan mengamalkan agama Islam dan memakai adat sebagai budi.
3. Tujuan hiduik mancapai takuik, lapeh dari pangaruah judi, randahkan diri tinggikan cito, mari baniaik katanah suci.
Selalulah menjadi manusia yang bertaqwa, jauhi pekerjaan judi dan maksiat lainnya, cintalah untuk mengerjakan rukun Islam yang kelima.
4. Tumangguang manjamua padi, dijamua diateh bawak, Islam tangguang kapia indak jadi, apokoh namo badan awak.
Mengamalkan agama dan adat tidaklah setengah-setengah atau sewaktu-waktu, kalau tidak siapa gerangan panggilannya orang.
iksan
Desember 1, 2008 pukul 8:48 am
artinya kurang sesuai dengan aslinya, artinya kurang mempunyai ruh sebagai pepatah tua
henki putra
Juni 4, 2010 pukul 6:26 am
sasuai bana untuak anak mudo nan dirantau
randi
Maret 1, 2012 pukul 1:10 pm
yo bana tu da
rico aprisa
Maret 9, 2011 pukul 2:48 am
saya suka dengan penjelasan di atas, tapi mau saya tanyakan apakah gurindam masuk dalam sastra lisan minangkabau, dan adakah teori yang mengatakan inikmudia dimana saya bisa mendapatkan sumbernya terimakasih
marola
Maret 14, 2011 pukul 12:55 pm
Minangkabau itu melayu juga, tidak hanya melayu riau/kep. riau yang punya Gurindam seperti halnya Gurindam 12 Ali Haji, dan tentu masuk Sastra lisan Minangkabau juga, makanya masuk dalam buku 1000 Pepatah-Petitih-Mamang-Bidal-Pantun-Gurindam seperti diatas. (ada bukunya)
Juga bisa di baca pada buku “Gurindam adat Minangkabau” buku ini dalam bahasa Minang dan Indonesia, yang disusun oleh I.D. Dt. Tumanggung, M.Z. St. Pamuncak.
rico aprisa
Mei 2, 2011 pukul 2:34 am
makasih atas jawabanya da, tapi sampai saat ini buku teori atau literaturu yang menyatakan gurindam adalah bagian dari sastra lisan Minangkabau itu belum ada (yang saya tahu) mohon saranya atau buku yang di rujuk. makasih.
feby
April 20, 2011 pukul 9:28 am
alhamdulillah batamu juo nan ambo cari, palapeh palipuah hati nan laro d rantau urang. badan lai di siko tapi pangana ala tabang ka kampuang nan jauah d mato.
rico aprisa
Mei 2, 2011 pukul 2:37 am
kalau boleh tahu apa buku rujukanya atau literatuturnya karena yang saya tahu tidak ada buku yang menyatakan gurindam itu punya orang minangkabau. makasih
marola
Agustus 18, 2011 pukul 2:33 am
Dia ada di masyarakat, sama seperti Pepatah Petitih, Mamang, Bidal, Pantun dll juga tidak ada buku claimnya (setau saya), tapi dia ada di masyarakat dan menjadi adat tutur dari semenjak alam terkembang.
Tapi sebetulnya anda googling saya anda akan banyak mendapatkan info, termasuk gurindam2 lama yang dikenal dan masuk dalam sastra minangkabau yg tersimpan di leiden dll.
Atau ini sedikit keterangan dari Wiki berbahas Inggris tentang “Oral traditions and literature”
A Minangkabau bride and groom. Minangkabau culture has a long history of oral traditions. One oral tradition is the pidato adat (ceremonial orations) which are performed by panghulu (clan chiefs) at formal occasions such as weddings, funerals, adoption ceremonies, and panghulu inaugurations. These ceremonial orations consist of many forms including pantun, aphorisms (papatah-patitih), proverbs (pameo), religious advice (petuah), parables (tamsia), two-line aphorisms (gurindam), and similes (ibarat).
semoga membantu..
aristowarman
Juli 14, 2011 pukul 4:44 am
mantap mah mak.,,,,,
pabanyak nan lain untuak anak kamanakan kito
buliah nak tanang kito basama
Didy R'mzee
Juli 27, 2011 pukul 3:16 am
assallam,, sanak ka sado eh,ambo suko ban jo pantun, alua, pepatah minang ko, tpi ambo sendighi alun bisa mampadalam nyo leh
sandirasindo
September 22, 2013 pukul 5:05 am
ya smo t wak nyo da.
Rudi
September 18, 2011 pukul 4:29 pm
Yo…. Taraso minang nyo.. Walau di rantau
qori
Desember 2, 2012 pukul 6:24 am
D maa mrantau..?
ziapasaman
September 24, 2011 pukul 3:48 am
ndeh rancak e kato2 mamak lai………..
mnyantuah kahati rasonyo……….
kok dapek d pabanyak,mdah2n baguno tuk pambaconyo…………………..
liswebmi
September 27, 2011 pukul 2:17 am
mancubo untuak mamahami bahaso surang leabiah jauah, jan sampai dilupokan dek anak kamanakan, kalau bisa ado situsnyo , bisalah kito maisi waktu nan kosong sambia mampadalam budayo surang
Dedi Ham Dani
September 27, 2011 pukul 8:44 am
udur-undur jalanya maju
saatnya kita mundur
sastra
Oktober 6, 2011 pukul 8:57 am
Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
mohon izin di copy, smg bermanfaat untuak kami dirantau…taragak jo Kampuang…sukses sllu…آمِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.
Mardi
Februari 28, 2014 pukul 8:46 am
Silahkan
Azazil Diabolos
November 23, 2011 pukul 4:02 am
Idrus Hakimy Dt Rajo Panghulu Tolong diartikan yang lebih baik lagi tanpa Opini si Penulis. Tolong diartikan dengan Kitab-Kitab Suci, Karena ini merupakan pepatah pepitih lama, Jauh sebelum Islam Masuk. Tks
Hary Eszh
Desember 6, 2011 pukul 4:01 pm
pertama saya mohon maap,
saya minta izin mencopy paste pantun yang ada di blog anda ini,
alasan saya melakukan itu karena ingin mengisi tugas blog saya dengan tema pantun,,
saya mohon dapat diizinkan
terima kasih
eljihadi
Februari 7, 2012 pukul 2:29 pm
salam kenal mak.
ambo suko bana jo papatah minang ko. kama se dibao masuak. ndak lakang dek waktu… Makin cinto ka adaik wak.
quality
Maret 1, 2012 pukul 12:27 pm
minangkabau itu adalah budaya saya jangan sekali-kali di ambil budayanya,,,,
seperti di iklan randang sudah di jadikan produk terbaru .,,,,,
tolong katakan kepada orang yg membuat iklan indomie rasa randang itu supaya di hilangkan iklannya
randi
Maret 1, 2012 pukul 12:30 pm
oi ambo urang padang panjang aden suko bana pantun karano pantun tu bamakna di hati den
anggi
Mei 6, 2012 pukul 1:53 pm
“Pariangan jadi tampuak tangkai,
Pagarruyuang pusek Tanah Data,
Tigo Luhak rang mangatokan.
Adat jo syara’ jiko bacarai,
bakeh bagantuang nan lah sakah, tampek bapijak nan lah taban”
“Tasindorong jajak manurun,
tatukiak jajak mandaki,
Adat jo syarak jiko tasusun,
Bumi sanang padi manjadi.
Aldian Ds
Juni 11, 2012 pukul 6:38 am
sasuai mak..
jadi taragak pulang ambo..
yunil tanjung
Agustus 16, 2012 pukul 10:42 am
ndeh lah raso tuo lo wak rasoe
agung hero hernanda
Agustus 17, 2012 pukul 8:24 pm
ampek dtambah ampek salapan
ditambah 2 jadi sapuluah
urang gaek dipadayo setan….
indak jadi sumbayang subuah…
mf mak…..baru baraja-raja
nurulfadhillaa
September 25, 2012 pukul 4:42 pm
artinya pantunnya mana yaa ?
agus
September 29, 2012 pukul 5:35 am
babelok2 oto simpang gudang, suruik nyo ka sago juo, babelok2 kato di nan surang ka nan surang suruik nyo ka ambo juo
Mardi Effendi
November 28, 2012 pukul 3:34 pm
mari kumbali ka jati diri. Batang nan Tarandam. Masih tau lebih jauh tentang adat
Mardi Effendi
November 28, 2012 pukul 3:36 pm
mari kumbali ka jati diri. Pambangkiik batang nan Tarandam. Masih tau lebih jauh tentang adat
qori
Desember 2, 2012 pukul 6:21 am
Mntap bana kato2 e….
sandirasindo
September 22, 2013 pukul 5:01 am
rancak bana ko.
Mardi
Februari 28, 2014 pukul 8:47 am
Silahkan
Fadil
April 6, 2014 pukul 5:52 am
Duo tigo itiak kasawak sairiang maraok kadalam padi dek cinto adiak kini lh sudah, nan cinto denai makin man jadi,,,,
poetra melayu
April 6, 2014 pukul 1:38 pm
kuciang baranak duo jo tigo, oi sanak ambo k sato pulo
Fauzan Azim
Oktober 8, 2014 pukul 1:43 am
Mendidik urang minang bana..,
Mokasi banyak-banyak Admin,,